zaterdag 27 oktober 2012

Bakken en koken

Hallo allemaal in blogland.

Ik heb een aardig bak en kook weekend dit weekend.
Het begon gisterenavond met het bakken van 2 pizza's die ook wel aardig gelukt waren. Het kant en klare deeg smeer je in met tomatensaus waaraan ik nog lekker wat italiaanse kruiden en wat zout heb toegevoegd. Daarna beleg je het met wat je wilt. Mijn oudste en ik zijn gek op mozzarella en pesto, terwijl middelste B. en jongste C. liever kaas wilden. De ananasstukjes heb ik gewoon op tafel gezet. We hebben heerlijk gegeten met z'n viertjes

Vervolgens heb ik deze zaterdagochtend heel erg nuttig besteed! Opa en Oma kwamen gisterenavond langs met een kist vol appels en een doosje stoofperen.
Tja wat doe je daar dan mee hè? "Appeltaart bakken, mam" riep mijn zoon B. Hij zag het helemaal zitten.
Dus vanmorgen flink aan het schillen gegaan. Wat een klus. Eerst de stoofperen maar geschild en in een pan opgezet met 2 kaneelstokjes, flink wat suiker en wat kruidnagel en een flinke scheut rode wijn. Deze moeten immers lekker lang stoven.

Daarna was de appeltaart aan de beurt. Snel even een deegje gemaakt, appels geschild, samen met wat rozijnen en kaneel in de springvorm.
De appeltaart staat al in de oven en is bijna klaar. Zoonlief is voetballen dus als hij thuiskomt dan weet ik al wat hij wil, haha.

Toen de stoofperen lang genoeg hadden opgestaan heb ik deze direct in hete lege (groente/appelmoes) potten gedaan, verder gevuld met het vocht  en meteen de deksels erop gedaan. Deze staan nu af te koelen. 4 grote potten vol!! MMMMMMM Heerlijk!!!
Nu was ik eigenlijk ook nog van plan om appelmoes te maken maar misschien stel ik dat maar tot morgen uit. Ik wil vandaag eigenlijk ook wel een beetje haken

Ik zal straks even een paar fotootjes maken en deze plaatsen!

fijn weekend allemaal!

De appelmoes


en de stoofpeertjes



1 opmerking:

  1. Hoi Chris,
    Ik dacht als je zo graag bakt dan heb ik wel een lekker recept.
    Hier had ik in Australia altijd vreselijk veel succes mee.
    KRUIDKOEK

    250gr. zelfrijzend bakmeel
    250gr. bruine suiker
    1tl.nootmuskaat
    1tl.gemalen kruidnagel
    1tl.kaneel
    I.p.v. deze 3 kruiden gebruikte ik 3tl. speculaas kruiden.
    225ml.melk
    200gr. luxe noten rozijnen mix.

    Oven voorverwarmen op 175 graden.
    Het meel, suiker en de kruiden door elkaar roeren.
    Melk er door roeren.
    Notenmix erdoor scheppen noten een beetje in grove stukken hakken.
    Beslag in de springvorm doen van 20cm doorsnee.
    In ca: 45 minutten gaar bakken.

    Heel makkelijk te maken gewoon roeren geen mixer nodig.

    Groetjes, Lidia

    BeantwoordenVerwijderen