donderdag 27 september 2012

Tomatensaus

Hoi Hoi

Weer eens een berichtje van mij.
Wat een weer vandaag regen, regen en nog eens regen! Nadat ik vanmorgen de kinderen naar school had gebracht, ben ik meteen boodschappen gaan doen. In de supermarkt was het nog heerlijk rustig. Ik besloot terplekke om maar weer eens lekkere tomatensaus te maken. Ik kocht een paar kilo tomaten en knoflook. Er lagen thuis nog een paar bosuitjes een rode ui en een gele paprika en een potje verse basilicum, die kon ik er ook mooi voor gebruiken. Natuurlijk ook gedroogde italiaanse kruiden en olijfolie

Om te beginnen doe je een flinke scheut olijfolie in een grote (braad)pan,
daarin bak je de gesneden ui totdat hij zacht is, niet bruin,
dan doe je er de knoflook bij deze hoeft niet te fijn,
je voegt de italiaanse kruiden uit een potje toe,
dan de gesneden paprika erbij en de gesneden wortels
goed roeren tussendoor
daarna een gedeelte van de gesneden tomaten toevoegen ( ik ontvel ze niet, teveel werk en de zaadjes laad ik ook zitten daar wordt de saus wel wat zuurder van, je kunt altijd wat suiker toevoegen als je de saus te zurig vindt)
veel roeren het slinkt vanzelf en dan meer tomaten toevoegen

als laatste de verse basilicum toevoegen

roeren roeren en nog eens roeren

zachtjes laten koken

als alles gaar is met de staafmixer pureren

zachtjes inkoken tot saus wat dikker is

afkoelen en invriezen in porties

of zoals ik heb gedaan in schone potten met schroefdeksel bewaren (net als jam)
ik heb 2 grote potten en 3 iets kleinere Ze staan in mijn extra koelkastje in de garage

Deze saus is heerlijk bij macaroni of spagetti, als basis voor tomatensoep en misschien voor een homemade pizza!!!

Foto volgt, batterijen zijn leeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten