dinsdag 29 mei 2012

Pruimenjam

Hoi hoi allemaal,
Het is al even geleden dat ik geschreven heb. Ik heb ook zoveel te doen en op de agenda staan dat er even niets van kwam. Ook het haken staat op een klein pitje. Ik heb er gewoonweg even de tijd en of de zin niet!

Vanmorgen toen ik de kinderen uit school haalde zei mijn oudste C.:  "Mama de juffen vieren morgen de verjaardag. Mag ik ze een potje jam geven?"
Tja en wat doe je dan als moeder. Je kijkt weer eens in de vriezer of er nog wat fruit te vinden is en warrempel er lagen nog pruimen. Eldense blauwe om precies te zijn. Gauw wat potjes uitgezocht en in de vaatwasser gestopt. Die was goed vol en kon meteen aan het werk. Geleisuiker en een citroen had ik nog in huis. De pruimen, geleisuiker in de pan, citoentje uitgeperst en erbij. Goed roeren tot het goedje kookt. Met de staafmixer erdoorheen. (ik hou niet van stukjes en velletjes in mijn jam) Even goed laten doorkoken (4 minuutjes) en blijven roeren. De potjes uit de vaatwasser op een vochtige theedoek gezet.
Met een soeplepel de hele hete jam in de potjes geschept. Gauw de deksels erop, en op de kop gezet!
5 minuten zo laten staan en daarna weer omdraaien. Toen ze afgekoeld waren heb ik er weer een leuk etiketje opgeplakt. Het resultaat 5 potjes vol met lekkere jam. Straks nog even een leuk stofje opzoeken, met de kartelschaar een rondje knippen en met een elastiekje over de deksel doen!
Hier alvast een foto. (zonder stofje)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten